אנחנו רגילים לחשוב על תאורה ככזו שייעודה למלא את התפקיד שלו היא נוצרה – להאיר.

כיום, המושג תאורה הוא הרבה יותר רחב וגופי תאורה שונים הם פריט עיצובי שמשפיע על כל חלל ונלקח בחשבון בכל תכנון עיצובי. למרות זאת, לתאורה שבבית שלנו יש אפילו השפעה גדולה יותר ממה שנדמה ואלמנטים שונים בתאורה יכולים להשפיע על הבריאות שלנו, על מצב הרוח שלנו, על הרגשות שלנו ועל דברים נוספים. במאמר הבא ננסה להבין איך מתאימים תאורה ליעד ומה קורה כאשר התאורה לא נכונה לחלל.  

תאורה לא נכונה – מה זה אומר?

עיצוב הוא עניין של טעם ובכך אף אחד לא מטיל ספק. אך הנושא בו אנחנו עוסקים אינו קשור לעיצוב או לפחות אינו קשור בצורה ישירה לעיצוב. כאשר אנחנו מדברים על תאורה 'נכונה', אנו מתכוונים לכך שתכונות מסוימות בתאורה, כמו בהירות, גוון האור או רוויה, מתאימות לחלל בו הן מותקנות מבחינה תפקודית-בריאותית.

מחקרים רבים שנערכו בנושא, מצאו קשר ישיר בין תכונות האור במקומות וחדרים שונים בבית שלנו, ככאלה שעלולים להשפיע על התפקוד שלנו באותו חלל, על הרגשות שלנו בו ועל היכולת שלנו לתפקד בצורה המיטבית תחת אותה תאורה. לדוגמא, תאורה מעומעמת או לא מספיק בהירה במטבח, תקשה מאוד על העבודה במטבח ואף תהיה מסוכנת במקרים בהם אנו צריכים לחתוך למשל, ואיננו רואים טוב מספיק תחת אותה תאורה.  

מנורה קטנה

מה הן תכונות התאורה המרכזיות שמשפיעות עלינו?

כאשר אנו רוצים למדוד או להגדיר מה בדיוק לא נכון בתאורה מסוימת, נרצה להתייחס בעיקר ל-3 תכונות מרכזיות:

  • גוון: גוון האור בבית יכול להיות צהוב, לבן או בגוונים שונים ביניהם. אור צהוב למשל יוכל להתאים יותר לחדר השינה, מכיוון שגוון אור צהוב הוא מרגיע יותר, חלש יותר וכזה שמקנה הכנה טובה יותר לשינה עבור העיניים, מאשר למשל אור לבן חזק ובהיר. נוכל למשל להשתמש במנורה צמודת תקרה או בפאנל לד מרחף על מנת להתאים בין גוון האור, גוף התאורה וחלל כמו חדר השינה.
  • בהירות: בהירות התאורה היא למעשה כמות האור שמופץ מגוף התאורה. אור חזק ובהיר יהיה כזה שמתאים לחללים בהם אנחנו רוצים לשמור על ערנות גבוהה, על חדות וכן במקומות בהן עלינו לראות היטב מה אנחנו עושים. למשל, מנורת תלייה בעל אור בהיר וחזק תתאים למשרד או לחדר עבודה.
  • רוויה: הרוויה נמדדת על ידי עוצמת הצבע שגוף תאורה מסוים מפיץ. גוונים רוויים מאוד הם כאלו שיבליטו את החלל ואת הצבעים שבו בצורה בהירה וחזקה. לעומת זאת, מנורות קיר בעלות תאורה עם גוונים שאינם רוויים לדוגמא, יתאימו יותר לחללים כמו חדרי שינה וחדרים בהם אין צורך בצבעים חזקים. 

תאורה חזקה

מה יכול לקרות כאשר אנו בחלל עם תאורה לא נכונה?

תאורה לא נכונה, כזו שעוצמתה חזקה או חלשה מדי לחלל בו היא נמצאת, יכולה להשפיע עלינו במגוון דרכים שונות ולרוב למנוע או להקשות עלינו לעשות את הפעולה שאותה אנו מיועדים לעשות באותו החלל. לעיתים, תאורה שכזו יכולה גם להשפיע על הביצועים שלנו, על הרגשות שלנו ועל הבריאות שלנו.

הנה כמה דוגמאות מוחשיות לכך:

  • תאורה מעומעמת במשרד – כאשר אנו במשרד אנחנו רוצים להישאר ערניים ככל הניתן בכל שעות היום. מה שאנחנו לא רוצים במשרד, זו תאורה מעומעמת שתרדים ותעייף אותנו. כאשר אנו בוחרים תאורה למשרד או לחדר העבודה בבית נרצה לכוון לתאורה בעל גוון אור בהיר, לבן ורוויי ובנוסף לתאורה צמודת תקרה, נרצה גם מנורת שולחן עם אור ממוקד שיעזור לנו להישאר בנוסף לערניים, גם מרוכזים.
  • תאורה בהירה בחדר השינה – בין שינה ותאורה יש קשר ישיר והשפעה גדולה האחת על השניה. תאורה לא נכונה בחדר השינה שלנו, תהיה בהירה וחזקה מדי וכזו שתדיר שינה מעינינו במקום לגרום לנו להירגע ולצלול לשינה עמוקה. מחקרים רבים בנושא, מצאו שגם הורמון המלטונין (זה שאחראי על וויסות שעות השינה שלנו) מושפע מאוד מסוג התאורה. עודף תאורה או תאורה בהירה וקרה מדי בחדר השינה הוא גורם שיכול להוביל לירידה ברמת המלטונין ועל ידי כך לנדודי שינה, עייפות קיצונית ושינה לא איכותית. תאורה חמה וצהובה יותר לעומת זאת, תאפשר עלייה של רמת המלטונין ושינה בריאה וטובה יותר.
  • תאורה חלשה לקריאה – בריאות העיניים שלנו אף היא יכולה להיות מושפעת מאור שמותאם בצורה לא נכונה. כאשר אנו קוראים בתאורה חשוכה מדי אנו מאמצים את העיניים יתר על המידה וזה עלול להוביל לכאבי ראש, לראייה מטושטשת ולפגיעה בבריאות העיניים. 

השפעות התאורה באור הביולוגיה והפסיכולוגיה

מידת האור בחיינו וההשפעה שלו עלינו, היא כזו שמושפעת ממחזוריות השמש הטבעית. לתאורה אם כך, יש השפעות ביולוגיות לא מועטות שמקושרות אלינו באופן טבעי.

במילים אחרות, התאורה יכולה להשפיע על מצב הרוח ועל מנעד הרגשות שלנו, באופן טבעי וכזה שהגוף שלנו בנוי בהתאם אליו.

ההשפעה הביולוגית הגדולה הזו עלינו כבני אדם, מגיעה בעיקר ממחזוריות השמש – בכל יום מתקיימת מחזוריות קבועה שמתחילה בזריחה, השמש מטפסת לאורך היום עד שמתחילה לשקוע. תהליכים אלו משפיעים כמובן על מידת וכמות האור ועל חלוקת היום ללילה, יום, חושך ואור.

מבחינה ביולוגית, רמות המלטונין והסרוטונין (הורמונים להם השפעות על מצב הרוח שלנו בין היתר) עולות יורדות בהתאם לאור השמש. זה נכון כמובן גם ברמות האור שבתוך הבית שלנו.

מבחינה פסיכולוגית, מחקרים רבים קישרו בין מנעד רגשות שמשתנה בעקבות רמות האור. בנוסף, גם לעונות השנה אשר מתאפיינות ברמות אור שונות, יש השפעה גדולה על מצב הרוח הכללי בו שרויים אנשים רבים. גם אתם מאלה שחושך או חורף עושה להם רע בלב? אתם ממש לא לבד, אלו תופעות פסיכולוגיות מוכרות ונפוצות. 

תאורה מתאימה לחדר

טיפים להתאמה בין התאורה ליעד

בין אם אתם בונים בית חדש ונמצאים בשלבי התכנון והחשיבה על עיצוב הפנים, בין אם אתם לפני שיפוץ גדול ובין אם סתם בא לכם לרענן ולשדרג את הקו העיצובי בבית – קבלו כמה טיפים להתאמה בין גוף התאורה לחלל המיועד:

  • אופי הפעולות בחלל – חשוב לקחת בחשבון את אופי הפעולות אותן תרצו לבצע באותו חלל ולהתאים את בהירות וגוון האור לאותן פעולות. למשל, למטבח, למשרד או לפינת הקריאה, נרצה אור בהיר וחזק שיקל עלינו לראות את החלל בצורה חדה וברורה.
  • גודל וצורת החלל – לפעמים חלל גדול או כזה שצורתו חריגה, ידרוש גופי תאורה נוספים, כאלו שיאירו את החלל מזוויות שונות ומיוחדות או כאלו שיצליחו להאיר חלל גדול במיוחד.
  • האווירה הרצויה – פרט נוסף שיוכל לעזור בקבלת ההחלטה לגבי אופי התאורה וההתאמה שלה, היא האווירה אותה נרצה לייצר בחדר המיועד. למשל בחדר השינה, נרצה לייצר אווירה רגועה, אינטימית וכזו שתעזור לנו להירדם בנוחות ולהתעורר ערניים.
  • האור הטבעי בחלל – חשוב מאוד להתחשב גם באור השמש הטבעי שנכנס לבית בכלל ולכל חדר בפרט. לאור הטבעי שחודר הביתה יש השפעות משלו והוא חשוב מאוד לצורך ההבנה של גווני האור שנצטרך לכל חלל בבית ואף לגינה. 

קנייה נכונה של תאורה נכונה

כפי שניתן היה להבין, יש חשיבות גדולה למגוון סוגי התאורה השונים ולכל חדר, חצר, או משרד, יתאים גוף תאורה שונה המספק אור שונה. לכן, אחד הדברים שיכולים להקל על הבחירה ולהפוך את קניית התאורה למשימה קלה ונוחה הרבה יותר, הוא לערוך את הקנייה בחנויות המתמחות בתאורה מעוצבת ובגופי תאורה במחירים שפויים. במקומות כמו אלו תוכלו למצוא את כל סוגי התאורה וגופי התאורה - במקום אחד.

חברות תאורה מקצועיות, יוכלו לספק לכם שלל שירותים שיעזרו לכם לקבל את ההחלטה הבריאה והנכונה ביותר ולהאיר כל חדר או חלל בצורה הנכונה ביותר. בנוסף, אצל חברות כאלו תוכלו ליהנות גם מאספקה מיידית, מאולמות תצוגה גדולים ברחבי הארץ וכן מקנייה ישירה באתר החברה הכולל משלוח עד הבית. 

לסיכום תאורה היא הרבה יותר מרק אור

יש הרבה דברים בחיים עליהם אין לנו שליטה, עלינו ללמוד לקבל אותם באהבה ולנסות תמיד לשנות את הדברים עליהם כן יש לנו שליטה מסוימת. לעיתים, אלו הדברים הקטנים שעושים את ההבדל הגדול ביותר.

בחירת גופי תאורה לבית יכולה בקלות להיחשב לפרויקט זניח או לאחד בעל משמעות עיצובית במקרה הטוב. אך אם היינו עוצרים לרגע לחשוב כמה השפעה תהיה לאותה כמות אור שנבחר, על הרגשות שלנו, על בריאות העיניים שלנו ועל איכות השינה שלנו – היינו ודאי מקדישים זמן רב יותר בבחירת התאורה הנכונה לכל חדר וחדר בבית.

מחקרים רבים כבר הוכיחו רבות לגבי הקשר בין כל הדברים שציינו לבין התאורה שלנו ולנו, נשארה רק הזכות לבחור מהי כמות האור שתאיר את הבתים ואת הלבבות שלנו.

מוצרים קשורים